Introductie Rallysport

De Heijde Rallysport is een team dat rallyrijden niet alleen ziet als een sportieve bezigheid, maar dit combineert met gezelligheid en spektakel. Het team staat bekend om het betere driftwerk. Met een spectaculaire rijstijl weet De Heijde Rallysport het publiek te amuseren. Dit maakt het team een graag geziene gast bij rally’s, rallysprints en demo’s. Het rallyteam heeft in de loop der jaren diverse rallyauto’s gebouwd, waarmee zij zowel nationale als internationale titels wonnen.

Wat is rally?

Rallysport bestaat vrijwel sinds het ogenblik dat de eerste auto op de weg verscheen. Er werd van de ene plaats naar de andere gereden volgens een opgegeven route en een opgegeven tijdschema. Alles speelde zich af op de openbare weg, tussen het overige verkeer door. De toename van de verkeersdrukte leidde echter overal tot veranderingen en zo ontwikkelde de rallysport zich rond 1970 tot een sport zoals die heden ten dage nog bekend is.

Een rally speelt zich nu grotendeels af op - voor het andere verkeer - afgesloten klassementsproeven, die op enige afstand van elkaar liggen en eventueel meerdere malen worden gereden. Het parcours is gevarieerd: de proeven worden uitgezet op wegen en paden op het platteland, door bossen en op militaire- en industrieterreinen. De deelnemers starten één minuut na elkaar en proberen het parcours zo snel mogelijk af te leggen. Niet alleen bochten in de weg, maar ook de ligging en de ondergrond van de klassementsproef stellen hoge eisen aan stuurmanskunst en reactievermogen.

Van elke klassementsproef wordt een klassement opgemaakt. Het totaalklassement (van alle proeven), met eventueel bijkomende tijdstraffen, vormt de uitslag van het evenement. Een rally bestaat uit ongeveer twintig klassementsproeven met een totale afstand van enkele honderden kilometers en duurt 1 of 2 dagen.

Naast deze rally’s kent de rallysport ook rallysprints. Een rallysprint is een ééndaags evenement en omvat maximaal zes klassementsproeven.

Rallysport is vrijwel de enige vorm van autosport waarbij men de hele wedstrijd met zijn tweeën in de auto zit en als ‘equipe' een goed resultaat probeert te bereiken. Niet alleen de kwaliteiten van de eerste bestuurder (de rijder) zijn belangrijk, ook de tweede bestuurder (de navigator) speelt een cruciale rol.

Tijdens de klassementsproeven leest de navigator de zelfgemaakte ‘pace notes’ voor, zodat de rijder weet hoe de volgende bocht eruit ziet. Tijdens de verbindingsroutes leest de navigator aanwijzingen uit het routeboek, bewaakt het tijdschema en berekent de kloktijd van de volgende klassementsproef.

De auto, de rijder en de navigator moeten voldoen aan allerlei voorschriften en eisen omtrent veiligheid en milieu. Auto’s worden, naar gelang hun preparatie en cilinderinhoud, ingedeeld in groepen en klassen. De verbindingsroutes tussen de proeven lopen over de openbare weg en daarom is in de reglementen nadrukkelijk vastgelegd dat rallyauto's moeten voldoen aan de verkeerswetgeving.

Een onontbeerlijke schakel in een rallyteam is de serviceploeg. Deze teamleden onderhouden de auto gedurende de rally. Tussen iedere etappe maakt het serviceteam van elke minuut gebruik om de auto te controleren, repareren en prepareren voor de volgende klassementsproeven. Banden wisselen, remmen en vloeistoffen controleren en brandstof bijvullen zijn standaard handelingen tijdens een service.

Rallysport is dus niet enkel een bestuurder die hard rijdt met de auto. Het is een samenspel tussen rijder, navigator en serviceteam.

Met recht kan gezegd worden dat rallysport een teamsport is.